
Tytuł projektu: Analiza wpływu prędkości obrotowej rotora Flettnera na generowaną siłę nośną
Autorzy projektu: Nataniel Kuciński
Mentorzy projektu: Dariusz Maliszewski
Szkoła: III Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim
Cel 13. Działania w dziedzinie klimatu
W niniejszej pracy zbadałem wpływ prędkości obrotowej rotora Flettnera i prędkości wiatru na generowaną siłę nośną oraz jakie prędkości obrotowe rotora są najbardziej efektywne w różnych warunkach wiatrowych w kontekście zastosowania efektu Magnusa. Moje wyniki badań uwidaczniają nieliniową zależność między parametrami pracy rotora a efektywnością aerodynamiczną. Uzyskane przeze mnie dane wskazują, że optymalna prędkość obrotowa rotora zmienia się w zależności od prędkości wiatru, co może mieć znaczenie dla dalszych zastosowań w żegludze i inżynierii. Dodatkowo przeprowadziłem porównanie różnych wariantów rotorów: o gładkiej, cylindrycznej powierzchni, o chropowatej powierzchni oraz w kształcie klepsydry. Analiza wyników wykazała, że rotor o gładkiej powierzchni generował wysokie wartości siły nośnej przy mniejszym zużyciu energii. Rotor chropowaty osiąga nieco większe wartości siły nośnej, lecz kosztem niemal dwukrotnie wyższego zużycia energii. Wariant klepsydrowy cechuje się bardziej złożonym rozkładem sił, co utrudnia jego optymalizację. Moje badania potwierdzają, że przy odpowiednim sterowaniu prędkością obrotową rotorów, można znacząco zwiększyć ich efektywność przy różnych warunkach wiatrowych. To oznacza, że statki wyposażone w tę technologię mogłyby oszczędzać paliwo i ograniczać emisje, co jest kluczowe dla walki ze zmianami klimatycznymi.
